Roberto Spadoni Bio


Roberto Spadoni Bio

(Rome – Italy, 10 December, 1963)
Arranger, composer, conductor, guitarist, teacher, writer.

Roberto Spadoni Bio

(Rome – Italy, 10 December, 1963)
Arranger, composer, conductor, guitarist, teacher, writer.

I feel lucky. I fell in love with music and she took me by hand and guides me on the paths of life, the difficult one and the easy ones. Lights and shadows, joys and sorrows: there is no day that music does not resonate within me. Thanks to her I have been able to work with many musicians and many orchestras in precious collaborations and to play in many festivals, I have been able to carry out ambitious projects and I could perform teaching in conservatories and private institutions seeing many young people grow day by day. Thanks to her, I recorded CDs, wrote books and translated others in Italian.
Quoting Duke Ellington, I can say that "Music is my Mistress".

Between 2007 and 2012 I graduated in I and II level in Jazz at the Conservatorio di Musica di Benevento, where I am now a professor in Jazz Composition.
My training initially was mainly self-taught, working on the records and the few scores that could be found in the years of my youth.
There have been meetings with important people, which have stimulated me in my research. The musician to whom I owe more is undoubtedly Bruno Tommaso, who without too many explanations has taught me a lot.
The place where I found the orientation towards what I would have been was definitely Siena Jazz. Curiously, I am also a teacher at the Siena Jazz University now. I attended several summer workshop sessions, in which I collected material and knowledge that allowed me to look at different musical horizons.
I want to remember the masters who sometimes showed me the ways, perhaps a few times without knowing it: in addition to Bruno Tommaso, Enrico Pieranunzi, Enrico Rava, Gianluigi Trovesi, Tomaso Lama, Franco D'Andrea, Giancarlo Gazzani, Amedeo Tommasi, Marcello Piras.
I feel grateful to all of them.
Finally, I would like to mention some crucial, unrepeatable encounters: the six days spent in the early 80s following Jim Hall in a seminar and some duo concerts with Enrico Pieranunzi, a week playing guitar with Kenny Wheeler to assemble two suites with a dream ensemble (his music and mine), the days spent playing guitar with Gunther Schuller and various ensembles to prepare a concert in Pescara, a week playing guitar with Maria Schneider for two concerts in Trento and Vicenza, a day alongside Dave Liebman conducting the Siena Jazz Orchestra and enjoying a soloist like that. I learned a lot from everyone, I feel really lucky.
Sono fortunato, l'ho sempre pensato. Mi sono innamorato della musica e lei mi ha preso per mano e mi ha guidato nelle strade della vita, quelle difficili e quelle facili. Luci e ombre, gioie e dolori: non c'è un giorno che dentro di me non risuoni la musica. Grazie a lei ho potuto lavorare a fianco di tanti musicisti e di tante orchestre in preziose collaborazioni, ho potuto suonare in tanti festival, ho potuto realizzare progetti ambiziosi, ho potuto svolgere attività di insegnamento in conservatori e istituzioni private vedendo crescere tanti giovani di valore. Ho registrato dei cd, ho scritto dei libri e ne ho tradotto altri.
Citando Duke Ellington, posso dire che la "Musica è la mia Signora".

Tra il 2007 e il 2012 ho conseguito i diplomi di I e II livello in Jazz presso il Conservatorio di Musica di Benevento, dove ora sono docente di ruolo in Composizione Jazz.
La mia formazione inizialmente è stata prevalentemente da autodidatta, sui dischi e i pochi spartiti che si potevano reperire negli anni della mia gioventù.
Ci sono stati degli incontri con persone importanti, che mi hanno stimolato nella ricerca. Il musicista a cui devo di più è senza dubbio Bruno Tommaso, che senza troppe spiegazioni mi ha insegnato tantissimo.
Il luogo dove ho trovato l'orientamento verso ciò che sarei stato è stato sicuramente Siena Jazz. Curiosamente, ora sono docente anche presso Siena Jazz University.
A Siena ho frequentato diverse sessioni dei seminari estivi, in cui ho raccolto materiale e conoscenze che mi hanno permesso di volgere lo sguardo su diversi orizzonti musicali. Voglio ricordare i maestri che mi hanno indicato alcune vie, forse alcune volte senza saperlo: oltre a Bruno Tommaso, Enrico Pieranunzi, Enrico Rava, Gianluigi Trovesi, Tomaso Lama, Franco D'Andrea, Giancarlo Gazzani, Amedeo Tommasi, Marcello Piras. A tutti loro devo qualcosa.
Infine vorrei ricordare alcuni incontri fulminanti, irripetibili: i sei giorni trascorsi all'inizio degli anni '80 seguendo Jim Hall in un seminario e in sei concerti in duo con Enrico Pieranunzi, una settimana con Kenny Wheeler a montare due suite con un ensemble stellare (un lavoro suo e uno mio), i giorni passati con Gunther Schuller e vari ensemble per preparare un concerto a Pescara, una settimana facendo il chitarrista con Maria Schneider con due concerti a Trento e a Vicenza, una giornata a fianco a Dave Liebman a dirigere l'orchestra di Siena Jazz e godere di un solista così, un concerto a Cesena Jazz con la Jazzlife Orchestra con Dave Weckel alla batteria che ha dato un nuovo suono ai miei arrangiamenti.
Ho imparato tanto da tutti, mi sento veramente fortunato.
I feel lucky. I fell in love with music and she took me by hand and guides me on the paths of life, the difficult one and the easy ones. Lights and shadows, joys and sorrows: there is no day that music does not resonate within me. Thanks to her I have been able to work with many musicians and many orchestras in precious collaborations and to play in many festivals, I have been able to carry out ambitious projects and I could perform teaching in conservatories and private institutions seeing many young people grow day by day. Thanks to her, I recorded CDs, wrote books and translated others in Italian.
Quoting Duke Ellington, I can say that "Music is my Mistress".

Between 2007 and 2012 I graduated in I and II level in Jazz at the Conservatorio di Musica di Benevento, where I am now a professor in Jazz Composition.
My training initially was mainly self-taught, working on the records and the few scores that could be found in the years of my youth.
There have been meetings with important people, which have stimulated me in my research. The musician to whom I owe more is undoubtedly Bruno Tommaso, who without too many explanations has taught me a lot.
The place where I found the orientation towards what I would have been was definitely Siena Jazz. Curiously, I am also a teacher at the Siena Jazz University now. I attended several summer workshop sessions, in which I collected material and knowledge that allowed me to look at different musical horizons.
I want to remember the masters who sometimes showed me the ways, perhaps a few times without knowing it: in addition to Bruno Tommaso, Enrico Pieranunzi, Enrico Rava, Gianluigi Trovesi, Tomaso Lama, Franco D'Andrea, Giancarlo Gazzani, Amedeo Tommasi, Marcello Piras.
I feel grateful to all of them.
Finally, I would like to mention some crucial, unrepeatable encounters: the six days spent in the early 80s following Jim Hall in a seminar and some duo concerts with Enrico Pieranunzi, a week playing guitar with Kenny Wheeler to assemble two suites with a dream ensemble (his music and mine), the days spent playing guitar with Gunther Schuller and various ensembles to prepare a concert in Pescara, a week playing guitar with Maria Schneider for two concerts in Trento and Vicenza, a day alongside Dave Liebman conducting the Siena Jazz Orchestra and enjoying a soloist like that.
I learned a lot from everyone, I feel really lucky.


Sono fortunato, l'ho sempre pensato. Mi sono innamorato della musica e lei mi ha preso per mano e mi ha guidato nelle strade della vita, quelle difficili e quelle facili. Luci e ombre, gioie e dolori: non c'è un giorno che dentro di me non risuoni la musica. Grazie a lei ho potuto lavorare a fianco di tanti musicisti e di tante orchestre in preziose collaborazioni, ho potuto suonare in tanti festival, ho potuto realizzare progetti ambiziosi, ho potuto svolgere attività di insegnamento in conservatori e istituzioni private vedendo crescere tanti giovani di valore. Ho registrato dei cd, ho scritto dei libri e ne ho tradotto altri.
Citando Duke Ellington, posso dire che la "Musica è la mia Signora".

Tra il 2007 e il 2012 ho conseguito i diplomi di I e II livello in Jazz presso il Conservatorio di Musica di Benevento, dove ora sono docente di ruolo in Composizione Jazz.
La mia formazione inizialmente è stata prevalentemente da autodidatta, sui dischi e i pochi spartiti che si potevano reperire negli anni della mia gioventù.
Ci sono stati degli incontri con persone importanti, che mi hanno stimolato nella ricerca. Il musicista a cui devo di più è senza dubbio Bruno Tommaso, che senza troppe spiegazioni mi ha insegnato tantissimo.
Il luogo dove ho trovato l'orientamento verso ciò che sarei stato è stato sicuramente Siena Jazz. Curiosamente, ora sono docente anche presso Siena Jazz University.
A Siena ho frequentato diverse sessioni dei seminari estivi, in cui ho raccolto materiale e conoscenze che mi hanno permesso di volgere lo sguardo su diversi orizzonti musicali.
Voglio ricordare i maestri che mi hanno indicato alcune vie, forse alcune volte senza saperlo: oltre a Bruno Tommaso, Enrico Pieranunzi, Enrico Rava, Gianluigi Trovesi, Tomaso Lama, Franco D'Andrea, Giancarlo Gazzani, Amedeo Tommasi, Marcello Piras.
A tutti loro devo qualcosa.
Infine vorrei ricordare alcuni incontri fulminanti, irripetibili: i sei giorni trascorsi all'inizio degli anni '80 seguendo Jim Hall in un seminario e in sei concerti in duo con Enrico Pieranunzi, una settimana con Kenny Wheeler a montare due suite con un ensemble stellare (un lavoro suo e uno mio), i giorni passati con Gunther Schuller e vari ensemble per preparare un concerto a Pescara, una settimana facendo il chitarrista con Maria Schneider con due concerti a Trento e a Vicenza, una giornata a fianco a Dave Liebman a dirigere l'orchestra di Siena Jazz e godere di un solista così, un concerto a Cesena Jazz con la Jazzlife Orchestra con Dave Weckel alla batteria che ha dato un nuovo suono ai miei arrangiamenti.
Ho imparato tanto da tutti, mi sento veramente fortunato.

Collaborations with orchestral ensemble
New Project Jazz Orchestra (Trento & Bolzano)
Orchestra Jazz della Sardegna (Sassari)
Siena Jazz University Orchestra with Dave Liebman
Jazzlife Orchestra with Dave Weckel
Studio Orchestra conducted by Maria Schneider
Trio John Taylor - Palle Danielsson - Peter Erskine con Orchestra Giovanile Italiana (Siena Jazz)
"Tre Passi nel Delirio" Orchestra featuring Kenny Wheeler (Roccella Jonica)
Grande Orchestra Nazionale (Associazione Musicisti Jazz)
Big Band City of Udine with Jack WalrathJazz Orchestra - Italian Cultural Institute (Berlin)
Sidma Jazz Orchestra (Chieti in Jazz)
Marche Jazz OrchestraOrchestra Belcanto (Pierino e il Lupo)
Montepagano Jazz Orchestra
Orchestre Jazz dei Conservatori di Musica di Benevento, Trento, Adria, Vicenza, Ferrara, Frosinone, Rovigo, Napoli
    Collaborations with orchestral ensemble
    New Project Jazz Orchestra (Trento & Bolzano)
    Orchestra Jazz della Sardegna (Sassari)
    Siena Jazz University
    Jazzlife Orchestra with Dave Weckel
    Studio Orchestra conducted by Maria Schneider
    Trio John Taylor - Palle Danielsson - Peter Erskine con Orchestra Giovanile Italiana (Siena Jazz)
    "Tre Passi nel Delirio" Orchestra featuring Kenny Wheeler (Roccella Jonica)
    Grande Orchestra Nazionale (Associazione Musicisti Jazz)
    Big Band City of Udine with Jack Walrath
    Jazz Orchestra - Italian Cultural Institute (Berlin)
    Sidma Jazz Orchestra (Chieti in Jazz)
    Marche Jazz Orchestra
    Orchestra Belcanto (Pierino e il Lupo)
    Montepagano Jazz Orchestra
    Orchestre Jazz dei Conservatori di Musica di Benevento, Trento, Adria, Vicenza, Ferrara, Frosinone, Rovigo, Napoli


      Jazz Festivals

      Suoni Mediterranei (Roccella Jonica)
      Gezziamoci (Matera)
      Terni Jazz Fest
      Jazz Image - Villa Celimontana (Rome)
      Orsara Jazz
      Metastasio Jazz (Prato)
      Archeojazz (Rome )
      New Conversation (Vicenza)
      Trentino in Jazz
      Siena Jazz
      Jazz Op (Sassari)
      Ravello Musica
      Parco Delta Jazz (RO)
      Di-Vino Jazz (Altomonte - CS)
      Venezze Jazz Festival (Rovigo)
      Jazz By The Pool (Montegrotto Terme - PD)
      Romaeuropa Festival
      Ciampino Jazz Festival
      Chieti in Jazz
      Isolajazz (RO)
      Cesena Jazz Festival
      Stintino Jazz & Classica


      Lamezia Jazz
      Chigiana International Festival (Siena)
      To Be in Jazz (Sassari)
      Il Jazz Italiano per L'Aquila
      Contrada Larga (Trento)
      Montepagano Jazz Festival (PE)
      Cortona Mix Festival
      International IASJ Jazz Meeting (Siena)
      Sannio Jazz Festival
      Nuoro Jazz

      Special Project Commissioned by Jazz Festivals


      Pierino e il Lupo (for acting voice, soloists & jazz orchestra)
      Tribute to Gerry Mulligan (for jazz pianoless quartet & horns ensemble)
      Pictures in Jazz (inspired by Pictures of an Exhibition by M. Mussorgskj)
      Mingus, Cuernavaca (for acting voice and jazz combo)
      George Gershwin Songbook & Preludes (for jazz orchestra & soloists)
      Tribute to Charles Mingus(for jazz orchestra & soloists)
      Miles Davis Songbook(for jazz combo & brass quintet)
      Jazz Masters(for medium jazz ensemble

      Jazz Festivals

      Suoni Mediterranei (Roccella Jonica)
      Gezziamoci (Matera)
      Terni Jazz Fest
      Jazz Image - Villa Celimontana (Rome)
      Orsara Jazz
      Metastasio Jazz (Prato)
      Archeojazz (Rome )
      New Conversation (Vicenza)
      Trentino in Jazz
      Siena Jazz
      Cesena Jazz Festival
      Jazz Op (Sassari)
      Ravello Musica
      Parco Delta Jazz (RO)
      Di-Vino Jazz (Altomonte - CS)
      Venezze Jazz Festival (Rovigo)
      Jazz By The Pool (Montegrotto Terme - PD)
      Romaeuropa Festival
      Ciampino Jazz Festival
      Chieti in Jazz
      Isolajazz (RO)
      Stintino Jazz & Classica
      Lamezia Jazz
      Chigiana International Festival (Siena)
      To Be in Jazz (Sassari)
      Il Jazz Italiano per L'Aquila
      Contrada Larga (Trento)
      Montepagano Jazz Festival (PE)
      Cortona Mix Festival
      International IASJ Jazz Meeting (Siena)
      Sannio Jazz Festival
      Nuoro Jazz

      Special Project Commissioned by Jazz Festivals

      Pierino e il Lupo (for acting voice, soloists & jazz orchestra)
      Tribute to Gerry Mulligan (for jazz pianoless quartet & horns ensemble)
      Pictures in Jazz (inspired by Pictures of an Exhibition by M. Mussorgskj)
      Mingus, Cuernavaca (for acting voice and jazz combo)
      George Gershwin Songbook & Preludes (for jazz orchestra & soloists)
      Tribute to Charles Mingus(for jazz orchestra & soloists)
      Miles Davis Songbook(for jazz combo & brass quintet)
      Jazz Masters(for medium jazz ensemble





      Teaching

      Professor at Conservatorio di Musica Nicola Sala di Benevento
      Head of Jazz & Popular Music department
      Jazz Composition
      Nicola Sala Jazz Orchestra - Conductor

      Professor at Siena Jazz University
      Jazz Composition
      S.J.U. Orchestra - Conductor

      Combo Class


      Previous Teaching Activity in Jazz Departments

      Conservatorio di Musica di Adria
      Jazz CompositionJazz Orchestra - Conductor
      Conservatorio di Musica di Trento
      Jazz CompositionJazz Orchestra - Conductor
      Jazz Guitar
      Conservatorio di Musica di Frosinone
      Jazz Composition
      Jazz Combo Class
      Jazz Orchestra - Conductor
      Jazz Guitar
      Conservatorio di Musica di Ferrara
      Jazz CompositionJazz Orchestra - Conductor
      Jazz Guitar
      Conservatorio di Musica di Cosenza
      Jazz Composition
      Conservatorio di Musica di Perugia
      Jazz Composition
      Conservatorio di Musica di Bologna
      Jazz Composition
      Jazz Combo Class

      Workshop & Masterclass

      Stintino Jazz & Classica (2018, 2019 - Sardinia, Italy)
      52nd Jazz Campus (2018 - Sermoneta, Italy)
      Tuscia in Jazz (2017 - Viterbo, Italy)

      Chieti in jazz (from 2005 to 2013 - Chieti, Italy)
      Masters of Jazz (2010 - Casa Del Jazz)
      Otranto Jazz (2010 - Otranto, Italy)
      Arquatojazz (2007 - Castellarquato, Italy)
      Isolajazz (2005 - Albarella, Italy)
      Seminari Internazionali di Musica Afroamericana (2002, 2003 - Lanciano, Italy)
      Siena Jazz Summer Camp (2001 - Siena, Italy)

      School of Music

      In the years between 1992 and 2010 I collaborated with the following private institutions:
      Scuola Popolare di Musica di Testaccio (Roma)
      Università della Musica (Roma)
      Saint Louis Music College (Roma)
      Scuola Popolare di Musica di Villa Gordiani (Roma)

      Teaching

      Professor at Conservatorio di Musica Nicola Sala di Benevento
      Head of Jazz & Popular Music Department
      Jazz Composition
      Nicola Sala Jazz Orchestra - Conductor

      Professor at Siena Jazz University
      Jazz Composition
      S.J.U. Orchestra - Conductor

      Combo Class


      Previous Teaching Activity in Jazz Departments

      Conservatorio di Musica di Adria
      Jazz CompositionJazz Orchestra - Conductor
      Conservatorio di Musica di Trento
      Jazz CompositionJazz Orchestra - Conductor
      Jazz Guitar
      Conservatorio di Musica di Frosinone
      Jazz Composition
      Jazz Combo Class
      Jazz Orchestra - Conductor
      Jazz Guitar
      Conservatorio di Musica di Ferrara
      Jazz CompositionJazz Orchestra - Conductor
      Jazz Guitar
      Conservatorio di Musica di Cosenza
      Jazz Composition
      Conservatorio di Musica di Perugia
      Jazz Composition
      Conservatorio di Musica di Bologna
      Jazz Composition
      Jazz Combo Class

      Workshop & Masterclass

      Stintino Jazz & Classica (2018, 2019 - Sardinia, Italy)
      52nd Jazz Campus (2018 - Sermoneta, Italy)
      Tuscia in Jazz (2017 - Viterbo, Italy)

      Chieti in jazz (from 2005 to 2013 - Chieti, Italy)
      Masters of Jazz (2010 - Casa Del Jazz)
      Otranto Jazz (2010 - Otranto, Italy)
      Arquatojazz (2007 - Castellarquato, Italy)
      Isolajazz (2005 - Albarella, Italy)
      Seminari Internazionali di Musica Afroamericana (2002, 2003 - Lanciano, Italy)
      Siena Jazz Summer Camp (2001 - Siena, Italy)

      School of Music

      In the years between 1992 and 2010 I collaborated with the following private school of music:
      Scuola Popolare di Musica di Testaccio (Roma)
      Università della Musica (Roma)
      Saint Louis Music College (Roma)
      Scuola Popolare di Musica di Villa Gordiani (Roma)